Les persoonlijke verzorging, gebarentaal.

Les persoonlijke verzorging
Les persoonlijke verzorging

dinsdag 11 oktober

Dat zwemmen ’s morgens hou ik er lekker in!

 

Bij Charilove meegedaan met een les bij Alex en 8 kinderen met het syndroom van Down, leeftijd 7 – 10 jaar denk ik. Ze zijn echt overal hetzelfde: eigenwijs, ondeugend, grappig en ze kunnen niet stil zitten! Een meisje van ongeveer 7 jaar oud, deed de priester in de kerk na. Je zag helemaal voor je hoe die man gepreekt moet hebben. Op verzoek deed ze het ook in haar dialect (Ido). Hierbij gebruikte ze haar tong (zo’n flinke grote) op een speciale manier wat nogal komisch over kwam. Als toegift begon ze ook nog te zingen……

 

Vandaag kregen ze les in persoonlijke verzorging en hygiëne. Op het bord stonden de volgende items geschreven:

  1. Was jezelf iedere dag, beter is 2x per dag,
  2. 3x per dag tanden poetsen,
  3. ’s avonds je kleren wassen en iedere dag schone kleren aan.
  4. Haren wassen en kammen, en de meisjes: vlechten. Een paar jongens kreeg op hun donder dat hun haren niet gekamd waren. Ik snap alleen niet wat er te kammen valt aan zo’n superkort kroeskoppie. Volgens de leraar moet het nat gemaakt worden en dan strak naar voren (of zoiets…)
  5. Nagels schoon en kort houden, i.v.m. het eten met de handen.

 

Er werd over gesproken en dat er zeep, water, tandpasta etc. nodig is weten ze allemaal.

Zelf kleren wassen kwam niet zo bekend voor maar het wordt er wel alvast bijgezegd omdat ze moeten leren dat zo snel mogelijk zelf te doen (ja ja: met de hand!).

 

Vervolgens moesten ze de les in een schrift overschrijven maar ze konden helemaal niet schrijven!!! Het aanleren gaat niet woordje voor woordje maar ineens een hele les. Zeker een uur moesten ze aan tafel zitten en werd er constant herhaald dat ze moesten schrijven (en dat voor mongooltjes..). Ze mochten niet praten anders kregen ze een mep met een stokje. Een meisje was super trots op wat ze gedaan had. Ze had regels vol met losse letters (leek op n, e, s) geschreven, w.s. de enige letters die ze kon schrijven. “Niet goed!! Je moet de les overschrijven!” Ondertussen zat de leraar te bellen, liep af en toe weg en begonnen de kinderen lekker te klieren. Dan kwam hij weer terug, eiste volledige stilte, hier en daar en tikkie, schrijf je les op en ging weer zitten.

Voorzichtig bracht ik het ter sprake Als ze maar vaak genoeg oefenen, dan leren ze het wel!! (wat oefenen, hoe oefenen????)

 

De regels bij het eten
De regels bij het eten

Hierna de volgende les over regels bij het eten:

1. handen wassen voor het eten

2. niet praten tijdens het eten

3. veel water drinken tijdens het eten

4. eet rustig

 

Ze leren het wel maar ik heb tot nu toe nog geen van de 4 punten meegemaakt.

Ook deze regels moesten in het schrift opgeschreven worden……

 

Hierna was het tijd om te relaxen en werd ik gehaald om mijn zangkunsten te laten horen en dat doen we dan………!!

 

Ik heb een boekje over gebarentaal aangeschaft en ben met het leren van het alfabet begonnen. Twee leraressen hielpen me, vanavond flink oefenen.

Omdat mevr. Idey naar een condoleancebezoek moest, was me gevraagd om om 16.00 uur bij de kliniek te staan. De chauffeur van boardmember Richard, toevallig even aanwezig, bracht me. Mevr. was met een spoedoperatie bezig, kon nog wel een uur duren dus stapte ik bij haar chauffeur in om netjes thuis afgezet te worden.

 

Na het zwemmen nog op balkon gezeten en prompt in slaap gevallen. Was toch wel moe en om 20.00 uur dook ik lekker mijn bed in.